Vitaminų paieškos, atradimai bei teikiama nauda

vitaminas E ir jo naudaDaugelis net neabejojame, jog be vitaminų gyventi tikrai negalime. Žinoma, kalba eina ne apie įvairius vitaminus tabletėse, tai yra ne sintetinius, kaip maisto papildai vartojamus vitaminus bei mikroelemetus. Tokius dažniausiai vartoja tik dalis žmonių – sportuojantys, sergantys bei šiaip labiau savimi besirūpinantys. Didžioji dalis daugelio mūsų gaunamų vitaminų atkeliauja su maistu. Pradedant visiems gerai žinomos citrinų rūgštelės ir vitamino C, baigiant žuvų taukais bei kitais riebiais produktai, kuriose slypi dar vienas nepamainomas vitaminas E. Tačiau kaip nesuklysti siekiant gauti visų reikiamų vitaminų? Kokį maistą vartoti ir  kaip dažnai?

Atsakymas į šį klausimą gali būti ir labai paprastas, ir labai sudėtingas. Paprasčiausia yra pasakyti, jog reikia valgyti kuo įvairiausią maistą ir tuomet gausime visą mūsų organizmui reikalingą vitaminų puokštę, o dažnai kartu su jais – ir mikroelementus, be kurių taip pat negalime gyventi. Tačiau “valgyti viską” yra pernelyg abstraktus atsakymas, nors, be abejonės, ir vis tik teisingas. Maisto įvairovę kiekvienam žmogui yra labai subjektyvus dalykas. Jei vienas valgo penkių rūšių daržoves, dar tiek pat vaisių, mėgaujasi bent dviejų rūšių mėsa bei žuvimi, tai kitas kasdien ragauja bent dešimtiems ar penkiolikos skirtingų augalų produktų, valgo žuvį ir jos produktus, renkasi triušieną ar tik ekologišką vištieną, užkandžiauja dešimtimis vaisių ir riešutų ir dar papildomai vartoja vieną kitą tabletę vitaminų kiekiui ir įvairovei organizme užtikrinti.

Kur kas sudėtingesnis būdas gauti reikiamus vitaminus – tai nuolat darytis organizmo tyrimus ir vartoti tuos vitaminus, kurių tuo metu trūksta. Tačiau dažnai tai atrodo nei patogu, nei adekvatu. Kita vertus, kartą per metus pasidaryti tokį tyrimą ir papildyti savo racioną kokiu nors maisto produktu nepakenks niekam. Vis tik, jei norime gyventi sveikai tiesiog gerai maitindamiesi, štai jums keletas patarimų, kaip užsitikrinti reikiamų vitaminų įvairovę bei kiekį, nepamirštant, kad reikia ir citrinose esančio C, ir vitamino E, kuris tirpsta tik riebaluose ir tik su jais pasisavinamas.

Pirmas punktas – daržovės. Paprasčiausias būdas yra žvelgti į daržovių spalvą ir kasdien suvalgyti bent penkių spalvų daržoves. Tokia paprasta taisyklė leis gana lengvai nepamiršti įvairovės. Tiesiog valgyti spalvas. tas pats galioja ir vaisiams. Savo mityboje gana retai lietuviai turi riešutus, ir to pasekoje nemažai praranda. Vitaminas E, vitaminai A ir D yra pasisavinami tik su riebalais. Tad ypač vegetarams, nevalgantiems mėsos, įvairūs riešutai bei jų aliejai turi būti svarbi raciono dalis. Nepamirškime ir žuvies, geriausia jūrinės, taip pat nevenkime jų įvairovės. Jei ne per dieną, tai bent savaitės bėgyje paragaukite penkių rūšių žuvies.

Tiesa, jei turite kokių nors sveikatos sutrikimų, medicininiai tyrimai ir individualūs gydytojo patarimai jums yra būtini. Taip pat būtina nepamiršti, jog tam tikro vitamino perdozavimas gali būti ne ką mažiau kenksmingas nei jo trūkumas. Dažniausiai tai pasireiškia įvairiais bėrimais, tačiau gali būti ir kur kas rimtesnių padarinių.

Šaltinis – http://www.agronomija.lt/sveikata/vitaminas-e/